Reviews

Mijn serie dvd en muziek reviews!

Ik schrijf graag en veel reviews o.a. op mijn eigen serie webshop Dailydvd.nl
Maar ook op IMDB en infonu.nl

Reviews

¡Vivan las antipodas!

In ¡Vivan las antipodas! neemt documentairemaker Viktor Kossakovsky (Belovy, Tishe) ons mee op een adembenemende reis over de wereld, naar de weinige plaatsen die precies tegenover elkaar en uit vast land bestaan. Aangezien de wereld voor het grootste deel uit water bestaat zijn zulke plekken schaars. Met prachtige beelden en montage behandelt Kossakovsky de zogenoemde antipoden (mensen die de voeten tegen elkaar hebben, moest ik direct aan denken). In Kossakovsky's woorden: "Vivan las antipodas! is een gedicht uit een multipolaire wereld."
Waar kom je uit als je een tunnel zou graven naar de andere kant van de aarde? Meestal beland je dus in zee, maar enkele plekken zijn elkaars geografische ‘antipoden’. ¡Vivan Las Antipodas! neemt de kijker mee op een reis naar mannen die een tolbrug beheren in Argentinië versus het broeierige stadsleven in Shanghai, een actieve vulkaanhelling in Hawaï versus een dorpje in Botswana.
De andere 'antipoden' zijn Spanje recht daar tegenover Nieuw-Zeeland, en Rusland en Chili. Kossakovsky laat je rondzwerven tussen de uiteenlopende werelden terwijl de muziek aangeeft waar je bent aanbeland. De muziek dissoneert soms bewust wat een onherbergzaam gevoel geeft. Bijvoorbeeld traditionele Chinese muziek bij de beelden uit Argentinië. Ook het steeds tiltende beeld zorgt ervoor dat je soms letterlijk de weg kwijt raakt en soms zelfs even je buuik vasthoud als het over d e kop gaat. Door deze visuele trucjes weet je wel precies waar je zit en dat je weer op een nieuwe plek bent beland.
Aan de hand van prachtige natuurbeelden laat ¡Vivan Las Antipodas! docu-cinema in zijn meest pure vorm zien; kijk en geniet.

gezien op 4 oktober in EYE Amsterdam

Hier alvast een trailer: